Co vůbec tuning znamená? Snaha odlišit své auto od ostatních nutí některé motoristy investovat do vozu a vyzdobovat a zkrášlovat svůj automobil k nepoznání. Přilepí spoilery, obují se široká hliníková kola, namontuje se tuningový neboli sportovní výfuk a spousta jiného. Ti šikovnější a majetnější ještě sníží podvozek, upraví motor a vozidlo vyjede s klempířské dílny k nepoznání od sériového modelu. Není tajemstvím, že se mnohdy jedná o úpravy nelegální,ale o to přeci jde, ne?
Karoserie
Tuning na karoserii se provádí přidáním různých plastových dílů či dolaminováním stávajících částí. Jedná se například o úpravy nárazníků, vytažení lemů, prahů, montáží přítlačného křídla, nalepením nebo přivaření mračítek na houpnu, zabarvením světel, tónováním oken, provedením výdechů a dalších věcí, záleží čistě na fantazii tunerů
Kola
Jsou to jednodílné či vícedílné ráfky z lehkých slitin. U menších vozů v průměrech ráfků 14-17" u větších až 19-20". Povrchová úprava ráfků je většinou lesklý stříbrný lak nebo jakákoliv kvalitní barva odolná proti oděru
Motor
Na zvyšování výkonu motoru existují nejrůznější způsoby-od ostřejší vačky, použitím sportovních vzduchových filtrů, jiných hlav motoru, úpravami sání a výfuku, použitím vícebodových svíček, až po modifikace řídících jednotek známé jako tzv."Chip tuning".
Výfuk
Úpravy výfuku se přímo odrazí na výkonu motoru. Správně naladěný výfuk může zvýšit výkon motoru o 5-15kW, to už je skutečně znát, ale v některých případech špatného provedení či neodborného zásahu, může mít i přesně opačný účinek
Podvozek
Nejdůležitější funkcí úprav podvozku je udržet vůz správně na silnici. Tohle by měli zajistit sportovní tlumiče a pružiny, které jednak snižují výšku vozu převážně tak o 30-40mm, a jednak jsou daleko tvrdší než klasické sériové tlumiče, to je pro omezení nepříjemného naklánění při ostrém průjezdu zatáčkami.Dále se rozšiřují rozteče kol pomocí podložek různých šířek. K tomu jsou samozřejmě nutné jiné šrouby na kola, s větší délkou a často se také neobejdete bez zásahu do karoserie v podobě vytažení blatníků.
Interiér
I na vnitřním vybavení se dá velice dobře vyřádit. Začněme třeba sportovním volantem, koncovkou řadící páky, hliníkovými pedály, úpravou palubní desky, použitím anatomických sedadel s vícebodovými bezpečnostními pásy a dalšími úpravami, záleží na interiéru konkrétního typu vozu.
Audio
Samozřejmě hudebním nadšencům nesmí v autě chybět kvalitní audio soustava. Skládá se z kvalitního rádia vyhlášené značky s přehrávačem kazet a CD měničem na 6 až 10 disků nebo přímo rádia s CD. Na konci toho všeho kvalitní dvou nebo i tří pásmové repro, vpředu většinou ve dveřích, palubní desce a vzadu na platu a ve dveřích. Nesmíme zapomenout ani na Subwoofer t.j. velký basový reproduktor přenášející nejnižší kmitočty. Cílem vysokých výkonů u zesilovačů a jim přizpůsobených reproduktorů ovšem není maximální hluk soustavy,ale co nejlepší kvalita a požitek
Instalace neonů
Chcete, aby vašemu autu patřily pohledy všech kolemjdoucích nejen za bílého dne, ale také během večera a noci? Tento sen si můžete splnit během jediného dne nenáročné práce, horší je ale pořizovací cena neonů. Vývoj se v této oblasti ubírá téměř světelnou rychlostí. Dnes si již můžete dopřát skutečně cokoliv - od 12V neonových trubic, přes svítící antény, trubicové rámky tabulky SPZ po svítící ventilky na kola.
Materiál potřebný pro montáž
1. Kvalitně utěsněné neony. Jejich těsnost je nesmírně důležitá z hlediska jejich funkčnosti, proto po utěsnění před připevněním na automobil namočte na několik hodin do nádoby z vodou a případně i nechejte svítit. Může se totiž stát, že voda se do pouzdra dostane a nemusíte si toho všimnout, proto Vám zkrat přítomnost vody určitě prozradí. Počet neonů je samozřejmě jen na Vás. Doporučili bychom však nejméně 2 trubice, které instalujete na každou z bočních stran automobilu. Pokud si budete chtít dopřát skutečně hodně světla, můžete přidat ještě jednu pod přední a jednu pod zadní nárazník. To tedy znamená celkem šest trubek
2. Lepící pásku, samořezné šroubky s podložkami, elektrickou pojistku, vypínač, vodotěsné konektory a dvoužilový kabel (délka cca 10-12 metrů).
Příprava vozidla a neonů na montáž
Podvozek musí být samozřejmě kvalitně očištěný. V případě, že se rozhodnete pro demontovatelnou alternativu, bude nutné v určitém bodě na každý kabel nainstalovat vodotěsný konektor, který Vám na konci sezóny umožní neony jednoduše odmontovat a chránit je tak před agresivním posypem a ostrými kamínky v zimním období. Dále najděte nejvhodnější místo na umístění trubek. Mělo by být hladké, bez výstupků a nerovností. Zároveň by se mělo jednat o co nejvýše položené místo v karoserii, abyste tak minimalizovali šance poškození neonů.
Instalace
Přiložte trubice a viditelně si označte místo pro vyvrtání otvorů pro samořezné šroubky. Doporučené směrování neonu je kabelem směrem dozadu, čímž do značné míry také minimalizujete možnost natečení vody dovnitř.
Po přišroubování trubek připevněte kabely rychlopáskami o tělo trubek a veďte je směrem ke zdroji energie (k baterii). Oba neony jedné strany + jeden z koncových zapojte paralelně v jeden výstup na zdroj a kabely z obou stran pak přiveďte do motorového prostoru. Na kladný kontakt baterie zapojte pojistku na jeden kabel dvoulinky. Tu následně převeďte přechodem do interiéru vozidla. Druhý kabel dvojžilky zapojte na plusové kabely neonů. Záporné kontakty neonů zapojte na minusový kontakt auta, tedy kostru.
V interiéru zapojte na dvoulinku vypínač a vhodně ho umístěte. Pokud máte v autě nějaký slepý vypínač, můžete jej samozřejmě použít pro tyto účely.
Vzduchové filtry
Prvním krokem při zvyšování výkonu motoru je aplikace sportovního vzduchového filtru. Pokud chceme zvýšit výkon, musíme do spalovacího prostoru dostat co největší množství vzduchu a k ní ekvivalentní množství benzínu. Jedním z hlavních faktorů určujících množství vzduchu je kvalita a propustnost vzduchového filtru. Originální vzduchové filtry se ve většině případů vyrábí z lisovaného papíru nebo materiálů svým složení a vzhledem velmi podobných molitanu, zasazených do různě tvarovaných plastových pouzder.
Několik světově známých firem (K&A, J&R, Green, JAMEX) vyrábí tzv. sportovní filtry, v angličtině high performance air filters. Tyto filtry se na rozdíl od originálních vyrábí buď ze specielních molitanů se zvýšenou propustností a nebo z různých bavlněných tkanin. Také se vyrábí v různých provedeních. Buď si jej můžete pořídit jako tzn. replacements, čili jako náhrada za originál. Mají s ním naprosto stejný tvar a můžete jej tedy aplikovat místo originálu bez jakýchkoliv jiných úprav.
Pokud tedy o koupi filtru uvažejete a nevíte, jestli Vám přinese nějaký užitek, můžu jej doporučit. Ani ne tak z důvodů výkonnostních, jako spíše z důvodů ekonomických. Správně by se měl filtr vyměňovat jednou za 10.000, max. za 15.000 km. Je tedy lepší si koupit sportovní a jednou za tuto periodu vyprat. Většina výrobců udává max. životnost kolem sta tisíc km, a to už se vyplatí. Pokud snad nevíte koho kontaktovat, nejlépe přímo výhradního dovozce filtrů K&N pro Českou republiku, firmu Riegger.
Jak vyladit motor vašeho miláčka
Tuto otázku si klade určitě každý tuninger a my Vám chce trošku pomoci s jejím vyřešením.
Vzduchový filtr
Každý si klade otázku jestli má nahradit filtr za sportovní vložku nebo celou krabici filtru za kužel. Rozdíl je však minimální co se týče zvýšení výkonu (2-4k), ale zato hluk naroste při kužely daleko více. Vložka je samozřejmě lehčí na výměnu, protože koupíte přesně stejnou velikost jako předchozí. Kužel se instaluje přímo na sací potrubí po demontování celé krabice. Výsledek: cca +2 až 4 koně, sportovní zvuk u kuželového filtru
Výfuk
Když chcete dosáhnout jen sportovní zvuk tak stačí změnit poslední tlumič za sportovní.Tento tlumič seženete v tuningové prodejně, nebo také existují výrobci výfuků, kteří jsou lacinější než značkový prodejci a vyrobí výfuk přesně podle představ. Jestli vám jste hlavně o zvýšení výkonu musíte se postarat o přestavbu celého výfukového systému. Třeba nahradit katalyzátor, který brzdí plyny odcházející z motoru sportovním katalyzátorem. Většinou se to řeší značně neekologicky a to odmontováním katalyzátoru a nahrazení obyčejnou trubkou. Dejte si ale pozor na "vymlácení" katalyzátoru jelikož vzniknou turbulence a výkon může být dokonce nižší. Tato úprava může přidat až 10% výkonu. Samozřejmě se musí nahradit i střední a poslední tlumič za sportovní. Výsledek: +3 až 15 koní a sportovní zvuk.
Chiptuning
Řídicí jednotka dostává mnoho informací z čidel v motoru, jako například teplotu motoru, údaj z lambdasondy, polohu vačkového hřídele atd. Pracovává je a optimalizuje chod motoru. Přeprogramováním hlavního chipu v řídící jednotce můžeme dosáhnout zvýšení výkonu. U atmosférických motorů (bez turba) získáme zvýšení +8% výkonu. Upravené chipy také posouvají hranici maximálních otáček. Velkou úlohu hraje objem motoru. Čím věší je objem, tím víc bude citelná změna jeho chodu, výkonu a kroutícího momentu (zvýšení cca o 10%). Přeprogramováním řídících jednotek u přeplňovaných motoru (turbo) jsou tyto hodnoty vyšší. Dá se zvýšit výkon až o 50 koní, ale to už je veliký extrém. Firmy vám většinou výkon zvýší od 25 do 35 koní při stejné životnosti motoru jako předtím. Výsledek: +4 až 12 koní (atmosférický), + 25 až 50 koní (turbo)
Kompresní poměr
Stupeň komprese určuje kolikrát se stlačí nasátý vzduch ve válci. U atmosférických motorů je to 9.0 - 10.5, u turba okolo 8.5 a u dieselů až okolo 22 (aby nedošlo k samovznícení). Zvýšením tohoto poměru můžeme získat vyšší kroutící moment. Vzduch se víc stlačí a nastane vyšší exploze. Čím větší komprese, motor půjde lehce do otáček ale bez síly kroutícího momentu. Tato úprava je jen pro odborníky. Když si necháte snížit hlavu o nějaké desetiny milimetru zvýšíte tím kompresy. Na tuto úpravu ovšem pozor. Když jí snížíte moc, může dojít ke střetu pístu s ventily. Tato úprava má význam například při osazení ostrého vačkového hřídele
Náhledy fotografií ze složky tuning vysoké mýto